top of page
Zoeken
Foto van schrijverRoel Visser

Een goede medewerker verliezen is een teleurstelling

Het overkomt je op een moment dat het niet uitkomt. Een van je medewerkers heeft een 'nieuwe uitdaging' gevonden en verlaat al over een paar weken de club. Een goede medewerker verliezen is natuurlijk een teleurstelling. Toch feliciteer je hem/haar oprecht en hartelijk met de nieuwe job!

Het (aangekondigde) vertrek is direct de vrijblijvende uitnodiging voor een exitgesprek. Immers op basis van het gesprek krijg je (gratis!) feedback om (verder) verloop van talentvolle medewerkers te voorkomen. Een goed exitgesprek leidt tot een prettig afscheid, een wederzijds goed gevoel over de samenwerkingsperiode en tot een goede ambassadeur!


Nodig je medewerker uit voor het gesprek op een goed en rustig moment en bereidt je goed voor. Houdt het gesprek neutraal en laat het niet verzanden in een discussie over wie gelijk heeft. Het is de medewerker die zijn of haar hart mag luchten over de reden van vertrek. Als werkgever ben je op zoek naar signalen en tips om werkplezier binnen de club te verbeteren. Om structuur te houden tijdens het gesprek is het aan te raden om met een agenda te werken waarbij minimaal de volgende onderwerpen van belang zijn:

• Werkinhoud: takenpakket, variatie in werkzaamheden, (persoonlijke) ontwikkelingen

• Arbeidsomstandigheden: werkruimte, arbeidsmiddelen, gedrag collega’s

• Werkverhoudingen: autonomie, regelruimte, samenwerking met collega’s en leidinggevenden

• Arbeidsvoorwaarden: primair en secundair


Vraag ook waarom je medewerker vertrekt. Luister actief maar ga niet in discussie of in de verdediging. Bewaak de neutrale sfeer en voorkom emotioneel negatieve reacties. Houd je bij het gesprek altijd voor dat een medewerker die met een goed gevoel afscheid neemt, zich naar anderen toe positief zal uitlaten over jouw club. De wereld is klein!


Evalueer regelmatig de exitgesprekken die hebben plaatsgevonden. Zijn er bijvoorbeeld verbetermogelijkheden op het gebied van werkplezier, werkinhoud of je stijl van leidinggeven? Wat kan je in je HR-beleid verbeteren? En welke positieve feedback kun je gebruiken om het werkplezier bij je medewerkers verder te versterken?


Ook vertrekkende medewerkers dragen dus bij aan het verbeteren van werkplezier binnen je organisatie!


 

Vanuit HR in Praktijk adviseer ik werkgevers en werknemers op het brede domein van HR. Wil je meer weten over HR, verzuim, casemanagement en duurzame inzetbaarheid of heb je behoefte aan advies op een ander specifiek HR-thema? Neem dan contact op. HR in Praktijk helpt je graag!


➨ Bel ☏ 0610035540

➨ Email ✉ Roel@hrinpraktijk.nl

➨ check💻 www.hrinpraktijk.nl

73 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page